Tumblr större än WordPress?

av Artur Leczycki | september 16, 2011

De som inte känner till Tumblr, gör bäst i att bekanta sig med det illa kvickt. För om det här stämmer, så får Tumblr-nätverket nu offciellt fler besök än WordPress.com. Åtta gånger så mycket, faktiskt. Tumblr gör bloggande ännu enklare än någon av de tjänsterna vi är vana vid här i Sverige.

Faktum är, det gör bloggande så intuitivt, enkelt och tillgänligt att det kan få vilken svensk motsvarighet som helst att ställa sig i skamvrån direkt. Och än så länge är den helt reklamfri. Frågan är hur länge det kommer förbli på det viset.

Man spekulera i källan till Tumblrs framgångar, men en kritisk faktor, hur känslig den än må vara att ta upp – är att de ser mellan fingrarna på nästan all sorts barnförbjudet innehåll. Tittar man på Tumblrs innehållspolicy, ser man att formuleringen kring den sortens bidrag begränsar sig till video, inte stillbilder. Det har dock visat sig finnas många kreativa sätt att kringgå det, till exempel i form av två sekunder långa gif-animationer. En allt mer populär trend, inte bara på Tumblr.

Personligen trodde Webbterapeuten aldrig att en GIF-animation skulle göra karriär på nätet (igen). Men tydligen är det så. Se bara på den här bloggen som specialiserat sig på att stycka upp kända filmer. Riktigt vad det här säger om webbpopulationens tilltagande ADHD-tillstånd (och inställning till kultur) får vi säkert skäl att återvända till, men för tillfället kan vi nöja oss med att konstatera att sex fortfarande säljer.

Undrar vad Kubrick hade sagt om det här? (Ett slaktat klipp från "The Shining")

Oavsett, bildbloggarna är nästan bortom räkning hos Tumblr. Andra källor till framgång kan bero på att det är väldigt enkelt att skaffa sig följare och nå ut till andra i samma nätverk. Det går relativt fort att bygga upp en vettig trafikbas. Tumblr har gjort det mesta rätt. Återstår bara att se var de vill gå härifrån. Trafik i sig betyder ju inte automatiskt inkomster. Kan vi få hoppas på en smartare affärsmodell än att sälja annonser kanske? Vågar vi det?

Patric King på Imprint varnar för uppblåsta siffror på grund av antalet registerade spamsajter. Det stämmer säkert, men även med alla fejkade och döda bloggar är antalet besök förmodligen skyhögt.

På sätt och vis så är det orättvist att jämföra Tumblr med WordPress.com. Det ena är ett bloggnätverk, det andra är ett bloggnätverk OCH ett allt mer kraftfullt publiceringssystem. Men ur ett organisationsperspektiv kan det vara intressant att titta på Tumblr-bloggen som alternativ till WordPress, trots det faktum att den är väldigt fokuserad på engelsktalande marknader.

Eller kanske just för att den är det.

Vad tyckte du?

Obligatoriskt.

Obligatoriskt. Publiceras aldrig.

Om du har en.

*