Google vill inte längre vara din vän

av Artur Leczycki | november 1, 2011

De som har för vana att använda frasen att ”Google är din vän” får kanske börja modifiera den en smula. I alla fall om man räknar vänner till någon som tar betalt för sina tjänster. De uppmärksamma har noterat att Google har börjat ändra i användarvillkoren till sin omåttligt populära karttjänst, Google Maps. I villkoren för Google Maps API står det numera att man inför en gräns på 25 000 visningar.

Överskjutande användning kan man råda bot på genom att:

  1. Dra ner antalet totala kartvisningar på webbplatsen.
  2. Betala för användandet som överskider gränsen enligt Googles uppskattningsmodell.
  3. Köpa en Google Maps Premium-licens.

Man försäkrar dock att processen kommer att införas gradvis och att inga tjänster rätt och slätt kommer stängas av utan att alla kommer ges en chans att utvärdera behov och prisbild åtminstone fram till 2012, då systemet bör vara helt implementerat. Orsaken till förändringen sägs vara för att säkra en ”långsiktighet” i tjänsten, vilket ju minst sagt är ett försiktigt sätt att uttrycka att Google nu ändrar strategi och affärsmodell.

Alla de webbplatser, bloggar och e-tjänster som under åratal frikostigt bäddat in Googles kartvisning i sin miljö får nu fundera på om det är värt att fortsätta med världens mest använda webbkartsystem eller om det är en bättre idé att satsa på OpenStreetMap, till exempel. Webbterapeuten siar även att det framöver kommer dyka upp en hel del webbyrårer med egna erbjudanden om karttjänster då Google utmanar sitt eget monopol genom att börja ta betalt. Det har, med andra ord, (återigen) öppnats en marknad för konkurrens om karttjänster på webben.

Även Google Analytics kommer att få en premiummodell, vilket ytterligare bygger på tanken att Google växlar spår efter att ha kopplat ett ordentligt grepp om marknaden. Analytics premium kommer bland annat att innehålla en vettig kundtjänst och SLA (serviceavtal) för datainsamling och behandling. Gissningsvis kommer man, till exempel, få en möjlighet att återställa sin data efter att ha misslyckats med att sätta upp en profil eller ett filter – en inställning som är oåterkallerlig och lite småfarlig att pilla med i dagens läge. Ett faktum som webbterapeuten för övrigt länge funderat på varför Google valt att lösa på ett så vådligt vis. Om problemet är löst i premiumversionen är svaret uppenbart och avslöjar något om hur långsiktiga Google kan vara i sina planer. Att medvetet baka in designfel som man längre fram tar betalt för att fixa är ju inte så snällt, kan man tycka.

Även här utmanar Google sig själva och öppnar upp för konkurrens. Det ska bli oerhört intressant att se hur marknaden reagerar och om det återigen kommer att gå att sälja dyra statistikverktyg – samt med vilka funktioner dessa antas tävla med Analytics. Google har redan aviserat att de kommer att införa möjligheten att visa realtidsdata i Analytics. Fungerar realtidsdata som de ska blir tjänsten en het potatis att hantera för de företag som idag säljer social mediebevakning. Tillgång till live-data för socialt engagemang, även om det bara är på den egna webbplatsen – kan man göra en del spännande saker med.

Den generella rekommendationen för företag och organisationer med tung exponering för gratistjänster på nätet är att, snarast, se över sin strategi.

Molnet må vara billigt att leva i just nu,  sök-, kart- och webbstatistiktjänsterna må vara gratis – men bara tills leverantören är övertygad om att marknaden är stor och mogen nog att bära eventuella kundförluster den dagen man börjar ta betalt. Gratis är gårdagens melodi. Ta betalt är inne igen.

Och har väl Google börjat ta betalt är det inte långt till att fundera på vad Facebook kommer att svara med. Tanken svindlar på vad man skulle kunna tänka sig hitta på med en premiumsida för företag på Facebook. Till exempel.

Det är hög tid att ställa sig frågan:

Hur ser ditt företags strategi ut i en webbvärld där allting du vant dig vid ska vara gratis – kostar igen?

8 kommentarer

Hur var det nu: Om du inte betalar är du inte en kund, du är produkten som är till salu. Gäller naturligtvis Google lika mycket som FB och liknande…

by Andreas Andersson on 2011/11/02 at 12:35 e m. #

Om jag har förstått det rätt så är det gamla maps-API:t inte påverkat. Samtidig är det väl snarast en generell trend snarare än ett Google-fenomen att API:er som upplevts som öppna eller gratis gradvis begränsas och kommersialiseras. Det är relativt sällan man hör om något API som förändras fundamentalt dock. Antingen är man bara ute efter big fish, eller så inför man begränsningar som är uppenbart riktade mot missbruk eller så inför man relativt modesta abonnemang. Och handen på hjärtat, har ni ens kollat upp vilka villkor som egentligen gäller för de API:er som ni använder…

by Kami Petersen on 2011/11/02 at 1:32 e m. #

Handen upp alla som läst villkoren till sitt företags Flickr-konto…

by Artur Leczycki on 2011/11/02 at 2:22 e m. #

I vilken kategori hamnar ”Vi har ingen webbplats, vi använder Facebook?”

by Benke on 2011/11/02 at 8:44 e m. #

Anledningen till att Google tar steget att ta betalt för delar av sina tjänster är om man överanvänder. Samma sak med Google Analytics. Om man har så enorma datamängder så är det inte ekonomiskt försvarbart att Google som företag ska tillhandahålla en egen server till ett företag gratis.

by Per Pettersson on 2011/11/10 at 7:58 e m. #

Ja, det är ju flera om påpekat att ändringen gäller mestadels företagskunder. Likväl, det är ett steg i en striktare riktning. Vad som räknas som ”överanvändning” idag kan enkelt skalas ner till en lightmodell på individuell basis. Några ören per kartvisning klarar de flesta. Multiplicera det för alla som använder Google Maps och du har en ny intäktsström.

by Artur Leczycki on 2011/11/12 at 2:20 e m. #

Hm, Internet har jag alltid sett som i grunden ett verktyg för den globaliserade postindustriella tiden, mer av en plats än en ”marknad”, nätet är ett ställe där en ny givar- och delarekonomi har växt fram. Naturligtvis kämpar de kommersiella intressena att dra tillbaka nätet i det penningekonomiska gnetandets världsbilder. Nätets nya stora aktörer har ett särskilt ansvar att hålla sej till de varianter av att tjäna pengar som inte hindrar det spontana fria utbytet, – reklam, support mm. OK för skyltfönster åt nätbutiker, men håll informationsutbytet fritt.

by Anders on 2012/06/05 at 10:57 f m. #

Jag kan inte göra mer än hålla med dig, Anders. Men om jag får gissa så tror jag att vi kommer behöva slåss ordentligt för att få de stora aktörerna att inte ska hindra det utbyte du skriver om. ACTA, SOPA, etc – är exempel på branschens dödsryckningar. Icke desto mindre är de farliga för just utbytet. Det är en ny värld, men det verkar bara vara ett fåtal som begripit faktum.

by Artur Leczycki on 2012/06/10 at 2:31 e m. #

Vad tyckte du?

Obligatoriskt.

Obligatoriskt. Publiceras aldrig.

Om du har en.

*