Några tankar om platstjänster och snokande mobiler

av Artur Leczycki | december 16, 2011

Tillhör du de som regelbundet checkar in på platser via Facebook, Foursquare eller Gowalla? Då är du i klar minoritet. Enligt Svenskarna och Internet 2011, är det bara 3% som gör det regelbundet – vilket i det här fallet innebär åtminstone någon gång i veckan. Siffrorna är förstås inte jämt distribuerade. Bland annat rapporteras följande (på sidan 32):

I relation till de som använder mobilt Internet är det 25 procent som någon gång publicerar information om var de befinner sig, och i åldern 16-25 år är det 37 procent.

Företag och organisationer har hittills varit väldigt försiktiga med att använda geotjänster i både direkt annonsering och övrig marknadsföring. Om man funderar över vad teknologin egentligen är kapabel till så är många av de platsbaserade tjänsterna väldigt enkla i utförande. Kanske är investeringskostnaden helt enkelt inte värd den eventuella vinsten, sett till den lilla användarskaran. Under året som snart gått har Webbterapeuten konstaterat att svenskar förvisso är teknologiskt välekiperade, men vi använder oss ganska sparsamt av teknikens möjligheter. Vi spelar spel, chattar och kommenterar då och då på varandras Facebookinlägg. Trots långt framskriden social närvaro (52% av svenskarna har ett Facebookkonto) är vi långt bakom andra länder (USA, till exempel) på socialt engagemang. Något liknande gäller företagens föreståelse och engagemang i sociala medier och dess möjligheter.

Därför är det högintressant att läsa om Amazons senaste mjukvarupatent. Den läser förstås av var du befinner dig, vilket inte är nytt. Men den försöker även förutse vart du ska gå därefter. Och det är minst sagt nytt. Baserat på din plats, ditt tidigare rörelsemönster, och alla möjligheter att ta sig därifrån försöker den gissa var du är intresserad av att ta vägen. Sedan kontaktar mjukvaran återförsäljare och erbjuder dem möjligheten att skicka dig erbjudanden, kuponger och annat relevant direkt till din mobil.

Om användarna är redo för detta steg i mobil marknadsföring återstår att se, men möjligheterna kan varieras på minst sagt många, personliga vis. Kommer vi kunna byta shoppingstråkspår med varandra, ungefär som en playlist för butiker vi besöker? Vad mer kan mobiltelefonen läsa av i syfte att ge oss ett så lockande erbjudande som möjligt? Fundera på alla de sensorer som finns i våra mobiltelefoner. Höjd, hastighet och exakt position är bara rudimentär data. Snart kommer de kunna läsa av temperatur. Eller varför inte blodsocker och alkoholnivå – och korsrefera den med sömndatan från din Sleep Cycle? Möjligheterna är i det närmaste gränslösa.

Frågan är bara om konsumenten hänger med. Just nu ser det inte ut så.

Vad tyckte du?

Obligatoriskt.

Obligatoriskt. Publiceras aldrig.

Om du har en.

*